"Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ "
ΕΙΣΑΓΩΓΗ

....Στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης τα παιδιά της Δ' τάξης ασχολήθηκαν με το θέμα: «Ο κόσμος της θάλασσας».

....Καταρχήν προτάθηκαν διάφορα θέματα από τα παιδιά και μετά από ψηφοφορία επέλεξαν το παραπάνω θέμα. μαστε η πρώτη ομάδα εργασίας και το θέμα με το οποίο ασχοληθήκαμε είναι η παρουσίαση του προγράμματος.

ΟΜΑΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

....Στη συνέχεια με το κριτήριο της ομαδοποίησης «κοινωνιόγραμμα» χωρίστηκαν σε πέντε ομάδες που ήταν ανεξάρτητες από άποψη φύλου και επίδοσης στα μαθήματα.


....Συνολικά οι μαθητές/τριες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ήταν 22. Οι τρεις ομάδες αποτελούνταν από 4 μαθητές/τριες και οι δύο ομάδες από 5 μαθητές/τριες.

....Οι μαθητές/τριες βρήκαν για την ομάδα τους ένα όνομα και ζωγράφισαν το σήμα τους. Δεν θεωρήθηκε απαραίτητο να οριστεί αρχηγός σε κάθε ομάδα.

ΣΤΟΧΟΙ
...ΓΕΝΙΚΟΙ

....Μερικοί από τους στόχους του προγράμματος που τέθηκαν ήταν:

  • Εμπλουτισμός της γνωστικής περιοχής των μαθητών/τριών.

  • Γνωριμία με το φυσικό περιβάλλον, τη σχέση του ανθρώπου με τη θάλασσα και την ευθύνη του ανθρώπου για τη μόλυνσή της.

....Oι στόχοι ανακοινώθηκαν στα παιδιά πιστεύοντας, πως είναι σημαντικό να γνωρίζουν για ποιο λόγο κάνουν κάποια δραστηριότητα και τι θα μάθουν από αυτήν.

 
ΣΤΟΧΟΙ
ΕΙΔΙΚΟΙ

....Οι ειδικοί στόχοι του προγράμματος που τέθηκαν ήταν:

  • Κατάκτηση ικανότητας συναισθηματικής συμμετοχής.

  • Ανάπτυξη δυνατότητας να γίνουν σωστοί ακροατές και ομιλητές.

  • Ανακάλυψη και άσκηση συναισθηματικών δεξιοτήτων.

  • Παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου.

  • Ελεύθερη διατύπωση της γνώμης τους.

  • Να μάθουν να συζητούν, να στηρίζουν τις απόψεις τους και να αποκτούν αυτοπεποίθηση.

  • Να αποκτήσουν τη δυνατότητα της πρόσβασης στην πληροφορία και την δυνατότητα της αξιολόγησής της.

  • Να επιτύχουν αλλαγή στάσης όσον αφορά θέματα προστασίας του θαλάσσιου κόσμου.

 
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

....>>Ομαδική Εργασία.
........Το θέμα χωρίστηκε σε υποθέματα και η κάθε ομάδα ανέλαβε να εργαστεί στο δικό της. Συλλέχθηκαν οι πληροφορίες, δίνοντας πρώτα οδηγίες για το πώς θα τις βρουν και κατόπιν η κάθε ομάδα παρουσίασε στην αίθουσα την εργασία της.

....>>Διαθεματική Προσέγγιση.
........Το θέμα με κατάλληλη οργάνωση αναλυτικού και ωρολογίου προγράμματος. Τα μαθήματα που εντάχθηκαν στο πλαίσιο των δράσεων ήταν η "Γλώσσα", τα "Μαθηματικά", το "Ερευνώ το Φυσικό Κόσμο" και τα "Τεχνικά".

....>>Οι αποφάσεις παίρνονται σε συλλογικό επίπεδο με απόφαση της πλειοψηφίας. Κάθε πρόταση κατατίθονταν με επιχειρήματα και εφόσον γινόταν αποδεκτή από την πλειοψηφία περνούσαμε στην υλοποίησή της.

 

 
ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ

....Τα υποθέματα με τα οποία ασχολήθηκαν οι ομάδες ήταν:

  • Χαρακτηριστικά ψαριών - γονιμοποίηση.

  • Σπονδυλωτά

  • Ασπόνδυλα - μαλάκια - οστρακόδερμα

  • Φυτά της θάλασσας

  • Ιχθυοτροφεία, μόλυνση της θάλασσας και μέτρα προστασία της.

 

 
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

....Ομαδικό σκέφτομαι και γράφω με θέμα «Μια εξερεύνηση στο βυθό της θάλασσας».

....Δημιουργία ποιήματος.

....Προβλήματα στα μαθηματικά με στοιχεία του θέματος.

....Ασκήσεις στη γλώσσα με λεξιλόγιο σχετικό με το θέμα.

....Ζωγραφιές μαθητών/τριών με τον τίτλο «Ο βυθός της θάλασσας».

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΑΙΔΙΩΝ

Σκέφτομαι και γράφω

"Μια εξερεύνηση στο βυθό της θάλασσας"

........Μια ηλιόλουστη μέρα σκεφτήκαμε με τους συμμαθητές μας, να πάμε στην παραλία για να κάνουμε μπάνιο.
........Όταν φτάσαμε, στρώσαμε τις ψάθες και ξαπλώσαμε. Ένας συμμαθητής μας βρήκε ένα ωραίο κοχύλι και αμέσως θυμηθήκαμε ότι με την κ. Βάγια, στην Ευέλικτη Ζώνη, κάναμε για το βυθό της θάλασσας.
........Έτσι σκεφτήκαμε να τον εξερευνήσουμε. Φορέσαμε τις μάσκες και βουτήξαμε στη θάλασσα.
........Βρήκαμε κάθε είδος ψαριών. Είδαμε γλώσσες και εντυπωσιαστήκαμε επειδή γυρνούσαν τα μάτια τους αριστερά και δεξιά. Είδαμε δελφίνια να κολυμπούν και να κάνουν βουτιές. Υπήρχαν ακόμη χταπόδια, χελώνες καρέτα- καρέτα, αστερίες, καραβίδες, καλαμάρια, χέλια, τσιπούρες και πολλά άλλα.
........Στα βαθιά βρήκαμε και μέδουσες. Φοβηθήκαμε και φύγαμε μακρυά τους. Πολλά πολλά φύκια ήταν από κάτω μας.
........Όπως πηγαίναμε στα ρηχά, βρήκαμε πολλά είδη κοχυλιών. Βρήκαμε στριφογυριστά σαλιγκάρια, μύδια, στρείδια και πολλά άλλα.
........Όταν βγήκαμε στην ακτή είδαμε μία καβουρίνα με τα καβουράκια της.
........Ξαφνικά η ώρα πέρασε και έπρεπε να φύγουμε. Μαζέψαμε τα πράγματά μας και πήγαμε στα σπίτια μας.
........Ένας συμμαθητής μας σημείωσε όλα αυτά που είδαμε, για να τα δείξουμε στην κυρία μας.
........Ήταν μια πολύ ωραία εμπερία. Δεν θα την ξεχάσουμε ποτέ.

Δημήτρης, Κορίνα, Μαρία, Χρήστος

ΠΟΙΗΜΑ

ΜΙΑ ΦΑΛΑΙΝΑ

Μια φάλαινα πλατιά
σε μια θάλασσα γαλάζια,
παίζει και κάνει νάζια.

Ο αέρας της γελά
και το κύμα τη χαϊδεύει
σαν τον ήλια αγναντεύει.

Ο ήλιος όμως χάνεται,
την αποχεραιτά,
και αυτή χαμογελά.

Eλένη, Λένα, Παναγιώτης.

 

H Δασκάλα της τάξης
ΒΑΪΤΣΙΔΟΥ ΒΑΪΤΣΑ